Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Etyczne w dalszych postanowieniach niniejszego statutu zwane będzie Towarzystwem.
§2
- Towarzystwo jest zawiązane na czas nieoznaczony.
- Towarzystwo posiada osobowość prawną, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. z 2020 r., poz. 2261), zwanej dalej “Ustawą” oraz niniejszego statutu, zwanego dalej “Statutem”.
§3
- Towarzystwo jest zrzeszeniem osób fizycznych i w zakresie przewidzianym przez Ustawę osób prawnych, zawiązanym dla realizacji celów, o których mowa w Rozdziale II Statutu.
§4
- Siedzibą Towarzystwa jest Warszawa.
- Terenem działania jest Rzeczpospolita Polska. Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§5
- Towarzystwo może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
- Towarzystwo może łączyć się z innymi organizacjami w ramach związku stowarzyszeń oraz zawierać porozumienia o współdziałaniu.
§6
- Działalność Towarzystwa oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swych spraw Towarzystwa może zatrudniać pracowników.
- Towarzystwo może w przyszłości prowadzić działalność gospodarczą.
- Towarzystwo może prowadzić zbiórki pieniędzy przeznaczonych na cele statutowe.
§7
- Towarzystwo ma prawo posiadać i używać odznaki oraz pieczęci, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w formie zatwierdzonej przez Zarząd.
Rozdział II
Cele i środki ich realizacji
§8
- Celem Towarzystwa jest:
- 1.a. upowszechnianie światowego dorobku etyki, w szczególności jego znaczenia dla łagodzenia i rozwiązywania konfliktów międzyludzkich i konfliktów pomiędzy ludźmi a podmiotami pozaludzkimi,
- 1.b. promowanie edukacji etycznej na każdym poziomie kształcenia,
- 1.c. wspieranie krajowych badań w zakresie etyki,
- 1.d. uwrażliwianie społeczeństwa i kształtowanie etycznych postaw,
- 1.e. rozwijanie i promocja etyki troski wobec osób narażonych na wykluczenie i niesprawiedliwość,
- 1.f. ochrona zwierząt oraz promowanie koncepcji oraz postaw służących respektowaniu ich interesów w prawodawstwie i w praktyce,
- 1.g. monitorowanie badań naukowych, szczególnie biomedycznych pod kątem respektowania standardów etycznych,
- 1.h. integracja polskiego środowiska etyków wokół bieżących problemów,
- 1.i. promowanie dorobku polskich etyków.
- Towarzystwo swoje cele realizuje poprzez:
- 2.a. inicjowanie i uczestnictwo w publicznych dyskusjach na temat bieżących problemów etycznych oraz przekazywanie władzom państwowym odpowiednich apeli i rekomendacji;
- 2.b. udział w pracach ciał zbiorczych, w szczególności komisji parlamentarnych, komisji bioetycznych i komisji do spraw doświadczeń na zwierzętach;
- 2.c. udział w postępowaniach administracyjnych i sądowych dotyczących istotnych interesów ludzi i zwierząt,
- 2.d. organizowanie projektów i akcji humanitarnych oraz szkoleń, samodzielnie lub we współpracy z instytucjami krajowymi i zagranicznymi oraz osobami prywatnymi;
- 2.e. inicjowanie i wspieranie projektów badawczych,
- 2.f. organizowanie lub sponsorowanie konferencji, seminariów i grup dyskusyjnych,
- 2.g. prowadzenie działalności publicystycznej i wydawniczej.
- 2.h. wspieranie etycznych inicjatyw uczniów, studentów i naukowców.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§9
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne bez względu na miejsce zamieszkania i obywatelstwo, spełniające wymogi określone w Ustawie i Statucie.
§10
- Członkiem Towarzystwa może zostać osoba fizyczna, która:
- 1.a. posiada udokumentowaną wiedzę oraz/lub doświadczenie w zakresie statutowej działalności Towarzystwa,
- 1.b. złoży deklarację członkowską;
- 1.c. posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
- 1.d. opłaci składkę członkowską za bieżący rok.
- Decyzję o przyjęciu na członka Towarzystwa podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
- Od uchwały odmawiającej przyjęcia przysługuje, w terminie 14 dni od powiadomienia o uchwale, prawo odwołania do Walnego Zebrania, które rozpatruje odwołanie na najbliższym posiedzeniu.
- Osoba, której odmówiono przyjęcia w poczet członków Towarzystwa, może ponownie ubiegać się o przyjęcie na członka nie wcześniej niż po upływie jednego roku od ostatecznej uchwały odmawiającej przyjęcia.
§11
- Do obowiązków członka należy:
- 1.a. współdziałanie przy realizacji celów i zadań Towarzystwa,
- 1.b. uczestnictwo w Walnych Zebraniach Towarzystwa
- 1.c. przestrzeganie Statutu oraz uchwał Towarzystwa
- 1.d. terminowe płacenie składek członkowskich,
- 1.e. dbanie o dobre imię Towarzystwa.
- Członków ze statusem emeryta obowiązuje płacenie składki w połowie jej wysokości.
- W uzasadnionych przypadkach Zarząd może na czas określony zwolnić z obowiązku płacenia składek członkowskich członków Towarzystwa innych niż wymienieni w ust. 3.
§12
- Członkowie Towarzystwa mają prawo do:
- 1.a. wybierania władz Towarzystwa.
- 1.b. udziału w pracach, konferencjach i uroczystościach Towarzystwa
- 1.c. zgłaszania opinii, wniosków, postulatów i zapytań do władz Towarzystwa,
- 1.d. korzystania z rekomendacji Towarzystwa;
- 1.e. nieodpłatnego korzystania z pomocy Towarzystwa w sprawach należących do jego zadań,
- 1.f. posiadania legitymacji i odznaki Towarzystwa,
- 1.g. zapoznawania się w siedzibie Towarzystwa z protokołami z posiedzeń Walnego Zebrania oraz zawartością Księgi Uchwał Zarządu;
- 1.h. ezygnacji z członkostwa w dowolnym czasie i bez podania przyczyn.
§13
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje wskutek:
- 1.a. zgłoszonego na piśmie dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa,
- 1.b. śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne,
- 1.c. wykluczenia z Towarzystwa.
- Każdy członek może zostać wykluczony z Towarzystwa z powodu:
- 2.a. rażącego lub notorycznego naruszania Statutu, regulaminów lub uchwał władz Towarzystwa,
- 2.b umyślnego działania na szkodę Towarzystwa,
- 2.c pozbawienia praw publicznych, na mocy prawomocnego wyroku sądu.
- Zarząd może zawiesić w prawach członka osobę, przeciwko której toczy się postępowanie karne.
- Członek może być wykluczony z Towarzystwa na mocy uchwały Zarządu podjętej na wniosek członka Zarządu większością 2/3 jego członków po wysłuchaniu wyjaśnień zainteresowanego oraz zasięgnięciu pisemnej opinii Komisji Rewizyjnej.
- Utrata członkostwa następuje z przyczyn określonych w ust. 2 oraz z powodu:
- 5.a. notorycznego uchylania się od udziału w działalności Towarzystwa,
- 5.b. nieuiszczenia składek członkowskich pomimo pisemnego upomnienia Zarządu i wyznaczenia dodatkowego miesięcznego terminu na ich opłacenie.
- Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Towarzystwa przysługuje odwołanie w trybie określonym w § 10 ust. 3.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§14
- Władzami Towarzystwa są następujące organy:
- 1.a. Walne Zebranie Członków,
- 1.b. Zarząd,
- 1.c. Komisja Rewizyjna.
- Organy wymienione w ust. 1 pkt. b) i c) są wybieralne i mają charakter kadencyjny.
- Kadencja organów Towarzystwa, o których mowa w ust. 2, trwa cztery lata i wygasa z chwilą rozpatrzenia i przyjęcia lub odrzucenia przez Walne Zebranie Członków końcowego sprawozdania z ich działalności.
- Po odwołaniu, rezygnacji lub śmierci członka lub członków organów Towarzystwa, o których mowa w ust. 2, w ciągu miesiąca należy powołać ich następców.
§15
- Organy mają charakter kolegialny i podejmują decyzje w formie uchwał.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności ponad połowy statutowo określonej liczby członków, chyba że Statut stanowi inaczej.
- W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
Rozdział V
Walne Zebranie Członków
§16
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Towarzystwa o charakterze przedstawicielskim oraz uprawnieniach stanowiących.
- W Walnym Zebraniu biorą udział wszyscy członkowie Towarzystwa.
- Walne Zebrania mogą odbywać się w trybie stacjonarnym w siedzibie Towarzystwa lub innym miejscu wskazanym przez Prezesa Zarządu lub w trybie zdalnym przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
§17
- Do zadań Walnego Zebrania należy:
- 1.a. określanie głównych kierunków działań i rozwoju Towarzystwa,
- 1.b. wybór Prezesa, Zastępcy Prezesa, Sekretarza, Skarbnika i pozostałych członków Zarządu oraz Przewodniczącego i pozostałych członków Komisji Rewizyjnej,
- 1.c. rozpatrywanie i przyjmowanie lub odrzucanie rocznych sprawozdań z działalności poszczególnych organów oraz sprawozdań końcowych tych organów składanych na zakończenie ich kadencji, a także sprawozdań finansowych,
- 1.d. odwoływanie członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej Towarzystwa przed upływem kadencji
- 1.e. ustalanie wysokości składek członkowskich,
- 1.f. podejmowanie uchwał w sprawie zmiany Statutu,
- 1.g. podejmowanie uchwały w sprawie przystąpienia Towarzystwa do związku stowarzyszeń,
- 1.h. podejmowanie uchwały o przeznaczeniu majątku zlikwidowanego Towarzystwa.
- Walne Zebranie może zająć się każdą sprawą, nie zastrzeżoną do właściwości innych organów Towarzystwa oraz podjąć stosowne rozstrzygnięcia.
§18
- Walne Zebranie może być:
- 1.a. zwyczajne
- 1.b. nadzwyczajne.
- Walne Zebranie, zarówno zwyczajne jak i nadzwyczajne, zwołuje Zarząd:
- 2.a. raz w roku (posiedzenie zwyczajne),
- 2.b. w każdym czasie, na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej, z inicjatywy własnej Zarządu lub na pisemny wniosek przynajmniej 1/3 członków (posiedzenie nadzwyczajne).
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane w każdej sprawie, którą członkowie uznali za ważną dla Towarzystwa i złożyli pisemny wniosek z odpowiednim uzasadnieniem.
- Termin, porządek obrad i miejsce Walnego Zebrania oraz sposób jego przygotowania określa Zarząd, z tym że Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane w terminie miesiąca od dnia zgłoszenia odpowiedniego żądania
- Każdy członek Towarzystwa ma prawo żądać umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego Walnego Zebrania. Pisemny wniosek z takim żądaniem powinien być przedstawione Zarządowi najpóźniej na tydzień przed planowanym terminem Walnego Zebrania.
- Decyzję o uwzględnieniu żądania, o którym mowa w ust. 5, podejmuje Zarząd zwykłą większością głosów.
§19
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają:
- 1.a. w pierwszym terminie – zwykłą większością głosów w obecności ponad połowy liczby członków;
- 1.b. w drugim terminie – wyznaczonym w tym samym dniu, co najmniej 30 minut później niż pierwszy termin – zwykłą większością głosów bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
- Uchwała może być podjęta bez odbycia Walnego Zebrania, jeżeli wszyscy członkowie uprawnieni do uczestniczenia w Walnym Zebraniu wyrażą zgodę na głosowanie drogą elektroniczną.
- Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym z wyjątkiem głosowań dotyczących spraw personalnych. Poza tym należy zarządzić tajne głosowanie na żądanie choćby jednego z obecnych członków Towarzystwa.
- Uchwały Walnego Zebrania powinny być wpisane do Księgi Uchwał prowadzonej przez Sekretarza Towarzystwa i podpisane przez członków Zarządu.
- Uchwały Walnego Zebrania podjęte z naruszeniem postanowień Statutu są nieważne.
§20
- Zwołanie Walnego Zebrania dokonuje się przez powiadomienie wszystkich członków Towarzystwa na podane przez nich adresy elektroniczne.
- Powiadomienie powinno być dokonane najpóźniej na 15 dni przed planowanym dniem posiedzenia Walnego Zebrania.
- Walne Zebranie obraduje wg uchwalonego przez siebie porządku obrad.
§21
- Zarząd jest kolegialnym organem wykonawczym i zarządzającym Towarzystwa.
- Zarząd składa się z sześciu członków Towarzystwa:
- 2.a. Prezesa,
- 2.b. Wiceprezesa,
- 2.c. Skarbnika,
- 2.d. Sekretarza,
- 2.e. dwóch członków Zarządu.
§22
- Podstawowym zadaniem Zarządu jest realizacja zadań Towarzystwa wynikających ze Statutu oraz kierunków działań i rozwoju Towarzystwa przyjmowanych przez Walne Zebranie.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- 2.a. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
- 2.b. zwoływanie Walnego Zebrania,
- 2.c. powoływanie komisji, o których mowa w Rozdziale VIII, oraz ich przewodniczących,
- 2.d. promocja Towarzystwa i jego działalności,
- 2.e. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- 2.f. publikowanie stanowiska Towarzystwa w bieżących sprawach publicznych i przedstawianie go odnośnym władzom,
- 2.g. określenie treści deklaracji członkowskiej oraz emblematu i legitymacji członkowskiej,
- 2.h. prowadzenie ewidencji członków,
- 2.i. zbieranie składek członkowskich,
- 2.j. uchwalanie planów działalności i budżetu Towarzystwa oraz sporządzenie sprawozdań z ich wykonania,
- 2.k. sporządzanie rocznych bilansów oraz sprawozdań finansowych,
- 2.l. sporządzanie rocznych i końcowych sprawozdań ze swojej działalności,
- 2.ł. sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,
- 2.m. opracowywanie i uchwalanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa,
- 2.n. wykonywanie czynności pracodawcy, ustalanie warunków pracy i płacy dla pracowników zatrudnionych przez Towarzystwo.
§23
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes nie rzadziej niż co sześć miesięcy.
- Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się w trybie stacjonarnym w siedzibie Towarzystwa lub innym miejscu wskazanym przez Prezesa Zarządu lub w trybie zdalnym przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- Posiedzenie Zarządu musi zostać zwołane na wniosek co najmniej trzech członków Zarządu.
- Zwoływanie posiedzeń Zarządu dokonuje się przez powiadomienie wszystkich jego członków na podane przez nich adresy elektroniczne z wyprzedzeniem co najmniej 7-dniowym. W uzasadnionych przypadkach posiedzenie może być zwołane przez powiadomienie ustne z wyprzedzeniem co najmniej jednodniowym.
- W posiedzeniach Zarządu może na zaproszenie Prezesa uczestniczyć Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub inne zaproszone osoby.
- Uchwały zarządu mogą być podjęte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu.
- Uchwały Zarządu wpisywane są do prowadzonej przez Sekretarza Towarzystwa Księgi Uchwał
- Do uchwał Zarządu dotyczących zaciągania zobowiązań o wartości przekraczającej 25.000 złotych, a także dotyczących zbycia lub obciążenia mienia Towarzystwa, wymagana jest większość 2/3 głosów członków Zarządu.
- Ważne i ostateczne są uchwały Zarządu podjęte zgodnie z postanowieniami Statutu, które w przypadku odwołania zostały utrzymane w mocy przez Walne Zebranie lub co do których upłynął termin do wniesienia odwołania.
§24
- Oświadczenia w zakresie praw i obowiązków majątkowych i niemajątkowych składane są dwuosobowo przez Prezesa i jednego członka Zarządu.
- Do poszczególnych czynności można ustanowić pełnomocnika, na podstawie pełnomocnictwa szczególnego lub rodzajowego, z określeniem daty wygaśnięcia pełnomocnictwa.
- Sekretarz Zarządu zobowiązany jest do zajmowania się sprawami bieżącymi. Sporządza protokoły z posiedzeń i prowadzi listę członków oraz aktualizację strony internetowej Towarzystwa.
- Skarbnik czuwa nad finansami Towarzystwa, zbiera składki członkowskie i składa sprawozdania przed Walnym Zebraniem i Komisją Rewizyjną.
§25
- Odwołany Prezes, Wiceprezes, Sekretarz, Skarbnik, lub członek Zarządu Towarzystwa jest uprawniony i zobowiązany do złożenia wyjaśnień w toku przygotowania sprawozdania rocznego lub końcowego Zarządu i sprawozdania finansowego, obejmujących okres pełnienia przez niego funkcji.
Rozdział VII
Komisja Rewizyjna
§26
- Komisja Rewizyjna jest trzyosobowym organem kontrolnym składającym się z Przewodniczącego i dwóch członków i powoływanym przez Walne Zebranie spośród osób nie będących członkami Zarządu.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej dwa razy w ciągu roku i są zwoływane przez Przewodniczącego Komisji. Działalność Komisji Rewizyjnej jest jawna.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się w trybie stacjonarnym w siedzibie Towarzystwa lub innym miejscu wskazanym przez Przewodniczącego Komisji lub w trybie zdalnym przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- Na zaproszenie Przewodniczącego Komisji w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej może uczestniczyć Prezes Zarządu lub inne zaproszone osoby z PTE.
- Na uzasadniony wniosek co najmniej 1/3 liczby członków Stowarzyszenia, Walne Zebranie może odwołać wszystkich lub poszczególnych członków Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków Komisji.
§27
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest:
- 1.a. prowadzenie przedmiotowej, formalnej i finansowej kontroli bieżącej działalności Towarzystwa,
- 1.b. coroczne składanie Walnemu Zebraniu sprawozdania ze swojej działalności,
- 1.c. wnioskowanie do Zarządu o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania w przypadku stwierdzenia poważnych nieprawidłowości ujawnionych w wyniku kontroli w zakresie określonym w pkt. 1.a.
- W czasie wykonywania swoich zadań poszczególni członkowie Komisji Rewizyjnej mają dostęp do wszystkich dokumentów Towarzystwa.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
Rozdział VIII
Zasady tworzenia i działania Komisji
§28
- Zarząd może na mocy uchwały powoływać komisję działającą na określonym obszarze zastosowań etyki.
- Komisja składa się z członków Towarzystwa.
- Komisja powoływana jest na podstawie pisemnego wniosku jednego lub więcej członków. Wniosek ten zawiera proponowaną nazwę określającą obszar działania komisji, uzasadnienie oraz nazwiska co najmniej trzech członków zwyczajnych jako członków założycieli komisji.
- Przewodniczącego komisji powołuje Zarząd spośród członków założycieli, o których mowa w ust. 3, po uzyskaniu zgody wybranej osoby.
- Na wiceprzewodniczącego komisji Zarząd powołuje członka założyciela wskazanego przez przewodniczącego.
- Tryb działania komisji, w tym podział pracy i funkcji, ustala samodzielnie przewodniczący komisji w porozumieniu z wiceprzewodniczącym.
- Kadencja przewodniczącego komisji trwa 4 lata.
§29
- Komisja nie posiada osobowości prawnej i podlega Zarządowi oraz kontroli Komisji Rewizyjnej.
- Komisja prowadzi działalność zgodną z celami Towarzystwa.
- Komisja może samodzielnie publikować teksty o charakterze oświadczeń, opinii lub apeli, pod którym podpis składa co najmniej Przewodniczący Komisji. W sprawach o szczególnej doniosłości, Przewodniczący może wystąpić do Zarządu o podpisanie tekstu przeznaczonego do publikacji także przez członka Zarządu.
- Przewodniczący komisji przesyła projekt tekstu przeznaczonego do publikacji drogą elektroniczną na adres Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza Towarzystwa co najmniej 24 godziny przed jego złożeniem. Brak wyrażonego sprzeciwu w ciągu 24 h ze strony wskazanych przedstawicieli Zarządu, jak również wcześniejsze zatwierdzenie tekstu przez Prezesa, uznaje się za akceptację tekstu
- W przypadkach szczególnie pilnych, niecierpiących zwłoki, publikacja tekstu może nastąpić bez dochowania procedury określonej w ust. 4.
- Zarząd Towarzystwa ma prawo nie wyrazić zgody na przeprowadzenie przez komisję działań niezgodnych z celami statutowymi Towarzystwa, lub takich, które mogą zaszkodzić wizerunkowi Towarzystwa.
§30
- W razie stwierdzenia nieprawidłowości w działaniach Komisji uchwałę o jej rozwiązaniu podejmuje Zarząd kwalifikowaną większością 2/3 głosów. Uchwałę o rozwiązaniu Komisji może podjąć także Walne Zebranie kwalifikowaną większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
Rozdział IX
Majątek Towarzystwa
§31
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości, papiery wartościowe, prawa i wartości niematerialne, otrzymane lub nabyte na własność lub do korzystania.
- Majątek Towarzystwa pochodzi z:
- 2.a. składek członkowskich,
- 2.b. dochodów z własnej działalności,
- 2.c. dochodów z majątku Towarzystwa,
- 2.d. darowizn, spadków i zapisów,
- 2.e. subwencji i dotacji.
- Majątek Towarzystwa przeznaczony jest do realizacji celów statutowych Towarzystwa oraz pokrycia kosztów niezbędnych do działania Towarzystwa.
- Towarzystwo może nieodpłatnie przyjmować i otrzymywać na własność lub użytkowanie mienie ruchome i nieruchomości oraz inne prawa majątkowe.
- Wpływy z działalności gospodarczej mogą być przeznaczane tylko na realizację zadań statutowych Towarzystwa./li>
- Rokiem obrachunkowym i sprawozdawczym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.
- Majątek Towarzystwa nie może być przeznaczony na udzielanie pożyczek lub zabezpieczenie zobowiązań jakichkolwiek osób.
§32
- W sprawach nie uregulowanych w Statucie stosuje się odpowiednie przepisy prawa polskiego, a w szczególności przepisy Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2020 r., poz. 2261).
§33
- Statut Towarzystwa obowiązuje od dnia zatwierdzenia jego treści przez Krajowy Rejestr Sądowy.